måndag 24 mars 2008

Ett mönster blir till, del 1

Hm... jag har för mig att jag i ett svagt ögonblick utlovat några inlägg på temat "Ett mönster blir till". Och nu har jag ett så trevligt projekt på G, som jag tänkte att ni skulle få följa från upplägg till avmaskning. Det är en jacka/kofta som har krävt ett visst mått av planering - jag har ritat, suddat, räknat, svurit - och om jag nu bara babblar på om alla detaljer så kommer ni allihop att sova inom någon minut.

Därför är min plan att ni får följa med medan jag stickar, och så kommer idéer och lösningar allteftersom jag stickar dem. Det betyder att ärmisättningen (som jag planerade ganska tidigt) kommer rätt sent och att vi börjar med nederkanten (som jag inte tänkte klart förrän vid uppläggningen).
Lite bakvänt kanske, men - tro mig - inte hälften så rörigt som om jag tvingade er att följa med i mina ursprungliga tankekrumbukter.

Men allra först ska vi tala om inspiration. För en gångs skull kan jag här peka direkt på vad som inspirerat mig - Short-Row Hat av Véronik Avery.
Jag stickade en sådan i julklapp till min vän eM

och blev så förälskad i mönstret att det raskt blev en likadan till mig, fast i fegare färgställning.


Det är ett lustigt mönster, där varje romb stickas klart innan nästa påbörjas. Ändå går inte maskorna åt olika håll som i näverkont eller dominostickning, utan intrycket blir närmast att rutmönstret sytts ihop eller möjligen stickats med "rutigt garn" i tomtens julverkstad. Det hela åstadkoms med den smartaste användning av förkortade varv jag sett. Förkortade varv används ju oftast för att forma plagg - den typiska användningen är i en stickad häl, men bystkilar och midjeminskningar är också relativt vanligt.
I Short-Row Hat däremot används de både för att forma mösskullen och för att åstadkomma ytmönstret. Det är stillsamt genialt och på så sätt väldigt typiskt för Véronik Avery som alltid tycks designa utifrån tesen att "less is more" - skenbart enkla plagg, men alltid med någon liten finess gömd i mönstret. Hon har för övrigt ett väldigt fint litet scarfmönster med i vårnumret av Knitty. Titta gärna på det medan jag skriver nästa inlägg...

5 kommentarer:

Åsa i Skuttunge sa...

Spännande -ser fram mot fortsättningen.

LenaL sa...

Åh så kul, ska verkligen bli spännande att hänga med på den här resan!

Ha det jättegott!

Anonym sa...

cool, men nu kom jag på att besinna mej innan, jag använder ju inte mössa.... ;-)


Kul att se vilda bebin igår! Så söt!

Linda sa...

Det där såg ju riktigt häftigt ut. Måste prova =)

Dessutom vill jag säga att jag har en tävling på gång!

Gå in på min hemsida och var med och tävla om ett halsband. Tävlingen är enkel. Du behöver bara maila en motivering till mig, och du är med! Länka till mig, och du har dubbel chans!

=)

Ing-Marie i Säter sa...

Vilka läckra mössor. Tvärr kom jag inte fram till mönstersidan. Fins mönstret på svenska?
Jag har i kväll kollat alla bloggar på K och nu har jag kommit till din fina blogg.