onsdag 7 oktober 2009

Sjalar

Jag älskar sjalar! Särskilt de varianter där man börjar med att lägga upp en kolossal massa maskor (som utgör nederkanterna på sjalen) och sedan minskar i mitten tills man maskar av en enda maska i "nacken" på sjalen. Och här finns det traditioner som räcker till!

  • Shetlandssjalar
    Tunt, tunt garn, komplexa mönster och lång tradition resulterar i ljuvliga sjalar som helst ska kunna dras genom en vigselring. Här kan man sticka sig igenom sin levnads dagar utan att någonsin bli fullärd.
    Fast - och detta är som att svära i kyrkan - jag är egentligen inte så förtjust i just spetsmönster med mönstring på varje varv. Dessutom tycker jag att de oftast stickas för glest. Jag vill ha lite mer kraft och soliditet i spetsmönster, vill se kontrasten mellan de öppna och de solida ytorna.
    Nä, shetlandssjalarna får nog vara denna gång. Annars är
    Heirloom Knitting ett paradis för den som älskar spets eller bara vill veta mer.

  • Färöiska sjalar
    H
    är finns det soliditet. Traditionella färöiska sjalar stickas med rätstickning som bas, oftast med bara en större mönsterbård. Dessutom är de inte triangulära, utan är försedda med en kil mitt bak, så att de ligger kvar på axlarna i alla väder. Och de stickas nerifrån och upp. Och jag har en förtjusande bok på färöiska med ett tjugotal mönster.
    Fast - jag har redan stickat tre sådana sjalar tidigare och har en fjärde på gång. Inte mycket till utmaning, alltså...
    Här finns några exempel på färösjalar.

  • Isländska sjalar
    Mer spets och mer varierande former än de färöiska. Möjligen inte riktigt samma traditionstyngd. Även här en förtjusande bok på ett tungläst - men dechiffrerbart - originalspråk. Och även här har jag redan varit inne och tjuvstartat:


  • Estniska sjalar
    De här har jag faktiskt inte provat på, trots att jag äger en estnisk bok som är fylld med fantastiska spetsmönster. Spännande mönster med udda inslag (som muscherna i de berömda liljekonvaljemönstren). Ja, det här lockar!

  • Orenburgsjalar
    Kanske mer kända som Gossamer shawls. Tunna, tunna ryska sjalar (en kvadrat med 150 cm sida väger under ett hekto). Fantastiska symmetriska mönster med en bas av rätstickning. Udda konstruktion med en bård som stickas integrerat med själva sjalen. Flera av mönsterdetaljerna är mönstrade på varje varv, men av någon anledning besvärar det mig inte här. Jag har drömt länge om att sticka en sådan sjal.

2 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Börjar hellre nertill..:)

Anonym sa...

varfor inte:)